behbood-ofonat-5-9-98

بهبود عفونت در نوزاد با شیر مادر

طبق تحقیقی که در سال 2019 انجام شده است تأثیر ویتامین A و زینک شیر مادر بر روی عفونت نوزاد بررسی شده است.
شیر مادر یک ماده مغذی مهم برای نوزاد تازه متولد شده است که می تواند سلامتی را بهبود بخشد و عوارضی را کاهش دهد، بنابراین از نوزادان انتظار می رود مطابق توانایی های خود به رشد و پیشرفت بهینه دست یابند تا بعداً با کیفیت بالایی رشد پیدا کنند. با این حال، دادن شیر مادر بر اساس “تحقیقات بنیادی بهداشتی” به طور فزاینده ای مهم است، وزارت بهداشت جمهوری اندونزی در سال 2017 تعیین کرده است که شیردهی در سال 2013 67.80٪ بوده است و تا سال 2014 به 61.0٪ کاهش یافته است.
هدف: وزارت بهداشت جمهوری اندونزی در سال 2017 هدف دستیابی به شیر مادر را 44٪ تعیین کرده است، اما این دستاورد 35.7٪ بوده است.
روش: این تحقیق از نوع پیمایشی و از نوع مقطعی است. نمونه ها مادران شیرده بوده اند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب احتمالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتیجه: به طور کلی مادران شیردهی که ویتامین و زینک کمتری مصرف می کنند احتمال ابتلا به عفونت در نوزاد آن ها تا میزان 59/59 % بوده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت میزان دریافت ویتامین ها با فراوانی بیماری های عفونی مرتبط است.
نتیجه گیری: کاهش ویتامین A و زینک در شیر مادران شیرده با ابتلا به عفونت در نوزادان ارتباط دارد.

zarorat-mokamel.4-9-98

ضرورت مصرف مکمل ها برای مردان

ضرورت مصرف مکمل ها برای مردان

مطالعه ای در نشریه ی Journal of Nutrition انجام شده است. پژوهشگران دریافتند که مصرف مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی با افزایش سن افراد بیشتر می شود.
دلایل بسیاری برای اینکه چرا مردم ممکن است مصرف مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی را انتخاب کنند وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• برای دریافت مواد مغذی که با کمبود آنها در رژیم غذایی خود مواجه هستند.
• برای کاهش خطر بیماری های مزمن
• برای بهبود سلامت کلی خود

برای مردان جوان:

جوانان در درجه ی نخست باید بر مصرف یک رژیم غذایی متعادل که شامل انواع مختلف مواد غذایی می شود متمرکز باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سبزیجات
• حبوبات
• میوه ها
• محصولات لبنی

برای مردان مسن تر:

پوکی استخوان بیشتر در زنان شایع است. اما مردان بالغ که بیش از 50 سال سن دارند نیز ممکن است با افزایش خطر این شرایط مواجه باشند. مصرف کلسیم و ویتامین D اضافه می تواند به محافظت از استخوان ها در برابر پوکی استخوان کمک کند.
پس از 70 سالگی مردان باید مصرف 1.200 میلی گرم کلسیم و 800 واحد بین المللی ویتامین D در روز را مد نظر قرار دهند.
بیشتر مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی دارای مقادیر کم کلسیم هستند. مصرف لبنیات بیشتر با محصولات جایگزین شیر می تواند به افزایش دریافت کلسیم کمک کند. مصرف مکمل های کلسیم گزینه دیگری است که می توان مد نظر قرار داد.

برای ورزشکاران:

ورزشکاران بیشتر از یک فرد عادی کالری می سوزانند. آن ها باید غذای بیشتری مصرف کنند تا وزن خود را حفظ کنند. این مساله که ورزشکاران به میزان بیشتری از مقدار توصیه شده برای ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند به طور دقیق مشخص نیست.
ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان ایفا می کند و مطالعات مختلف به بررسی اهمیت آن به عنوان یک مکمل برای ورزشکاران پرداخته اند. ادعاهای سلامت دیگری برای استفاده از مکمل های ویتامین D مطرح شده اند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• کمک به ریکاوری آسیب عضلانی پس از ورزش
• بهبود عملکرد ذهنی
• پشتیبانی از عملکرد سیستم ایمنی
با این وجود برای نتیجه گیری قطعی در مورد مصرف مکمل های ویتامین D و مفید بودن آن برای ورزشکاران به پژوهش های بیشتری در این زمینه نیاز است.

برای سلامت مغز:

مطالعات بسیاری به بررسی این مسئله پرداخته اند که ویتامین ها ومواد معدنی می توانند عملکرد مغز را بهبود ببخشند. برخی مطالعات نشان داده اند که ویتامین B6 می تواند به بهبود عملکرد مردان مسن تر در آزمایش های حافظه کمک کند.
با این وجود نتایج مطالعات در این زمینه یکدست نیستند. به عنوان مثال یک بررسی در سال 2018 شواهدی چشمگیری را نشان داد که ویتامین B6 میتواند به بهبود عملکرد مردان مسن تر در آزمایش های حافظه کمک کند.
یک بررسی در سال 2018 شواهدی چشمگیری را نشان داد که ویتامین B6 یا هر مکمل و مواد معدنی دیگر به بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

برای سرطان:

طی یک مطالعه پژوهشگران به 14.641 مرد به طور منظم مکمل های ویتامین E و ویتامین C دادند. آن ها دریافتند طی بازه زمانی 10 ساله مطالعه مکمل ها اثری بر خطر سرطان پروستات یا انواع دیگر سرطان نداشتند.
با توجه به متفاوت بودن نتایج مطالعات همچنان به طور دقیق مشخص نیست که مکل های ویتامین و مواد معدنی چگونه می توانند بر خطر سرطان تاثیرگذار باشند.

برای افراد سیگاری:

افرادی که سیگار می کشند نسبت به افراد غیر سیگاری دارای سطوح ویتامین C کمتری در بدن خود هستند.
مردان در بازه ی زمانی سنی 14 تا 18 سال به حداقل 75 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. افراد بزرگ تر از 19 سال نیازمند حداقل 90 میلی گرم از این ماده مغذی در روز هستند. با این وجود افراد سیگاری نیازمند 35 میلی گرم ویتامین C اضافه تر در روز هستند.

برای رژیم غذایی گیاهخواری یا وگان:

مردانی که رژیم غذایی گیاهخواری یا وگان را دنبال می کنند ممکن است با کمبود ویتامین B12 مواجه شوند زیرا این ماده مغذی در محصولات حیوانی وجود دارد. هر فرد بزرگ تر از 14 سال که یک رژیم غذایی گیاهخواری یا وگان را دنبال می کند باید مصرف حداقل 2.4 میلیگرم ویتامین B12 در روز را مد نظر قرار دهد. مکمل ها نیز یک روش ساده برای افزایش مصرف ویتامین B12 هستند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل بهترین گزینه به منظور دریافت مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است. اما برخی افراد دریافت مواد مغذی تنها از رژیم غذایی می تواند باشد که از آن جمله می توان به آن هایی که رژیم های غذایی گیاهخواری یا وگان را دنبال می کنند اشاره کرد.

afsordegi-paeiz-3-9-98

افسردگی فصل پاییز

به نقل از ایرنا، درفصل پاییز و زمستان نوعی بیماری روانی و افسردگی که حالت اضطراب و پوچی به دنبال دار دارد گریبان برخی از افراد را می گیرد. افسردگی فصلی یکی از انواع اختلالات خلقی است که به صورت دوره ای در فصول سرد سال بیشتر در بین افراد کم تحرک و یا افراد دارای بیماری های روانی و عصبی عارض می شود.

برای پیشگیری از بروز این افسردگی فصلی، توصیه می شود در فضای باز روزانه به مدت یک ساعت پیاده روی و تفریح کنید از آنجا که نور درمانی، اساس درمان افسردگی فصلی است.

از ویتامین هایی نظیر ویتامین D و ریز مغذی هایی نظیر زینک استفاده و تعاملات اجتماعی خود را بالا برده و از تنها نشستن در خانه خودداری کنید.

حتما برنامه ای برای حفظ سلامت جسمی خود نظیر شنا و پیاده روی و برنامه ای برای ارتقا سلامت روانی مثل یاد گرفتن چیزهای جدید داشته باشید.

مصرف غذاهای دریایی و سبزیجات را که دارای روی و آهن است در رژیم غذایی خود افزایش داده و مصرف غذاهای دارای چربی زیاد و مواد افزودنی، نوشابه و فست فود را کاهش دهید. برنامه ی خواب ثابت داشته و از پرخوابی یا کم خوابی بپرهیزید.

سفرهای کوتاه زمستانی به مناطق آفتابی داشته باشید.

تغییرات و برنامه ریزی های مفید را از اهداف کوچک مثل خواندن یک کتاب کم حجم یا روزانه 10 دقیقه پیاده روی شروع و آن را به تدریج افزایش دهید.

در صورتی که با این راهکارها در شرایط روانی تان تغییری حاصل نشد حتما به روانپزشک مراجعه کنید تا رواندرمانگر از طریق دارو یا روان درمانی کمک موثرتری خواهد کرد.

همچنین استفاده از رایحه های طبیعی یکی از روش هایی است که از قدیم مورد استفاده قرار گرفته و البته تاثیر آن شناخته شده است. از این رایحه ها برای خواب بهتر، تحمل درد، کاهش اضطراب و البته بهبود خلق استفاده می شود.

برای مثال عصاره ی لیمو و مرکبات، استوقودوس، گل سرخ و رزماری به ترشح سروتونین منجر می شود و از این طریق روی خلق و خو اثر گذاشته و منجر به کسب آرامش می شود.

تار مو

استرس تنها فاکتوری نیست که باعث سفید شدن موها می شود

استرس تنها فاکتوری نیست که باعث سفید شدن موها می شود:

به نقل از ایسنا، سفید شدن موها فرآیندی فیزیولوژیکی است و به طور معمول 50 درصد از موهای نیمی از افراد در سن 50 سالگی سفید می شود. با این حال در صورتیکه سفید شدن موها در بین نژادهای قفقازی پیش از 20 سالگی در مردم آسیا پیش از 25 سالگی آغاز شود فرد دچار سفیدی زودرس موها شده است. رنگدانه های طبیعی در بدن موسوم به ملانین تعیین کننده رنگ مو است. فولیکول های موی انسان می توانند حاوی یک یا دو نوع ملانین باشند که بسته به نوع آن ها رنگ مو تعیین می شود. ملانین ها نیز از ملانوسیت که سلول تولید کننده رنگدانه است بوجود می آیند.

دکتر “دسموند توبین” از دانشگاه “برادفورد” در انگلیس در این باره می گوید: با بالا رفتن سن فعالیت ملانوسیت کند شده یا متوقف می شود. به گزارش پایگاه اینترنتی “فرست پست” اگرچه تحقیقات کافی در مورد علت دقیق سفیدی زودرس موها انجام نگرفته اما برخی شرایط و عوامل وجود دارند که با سفیدی موها مرتبط هستند.

از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کمبود ویتامین ب-12
– کم کاری تیروئید
– فاکتور ژنتیک
– پایین بودن سطح هموگلوبین ناشی از کمبود ویتامین ب-12
– دفع پروتئین ناشی از بیماری سلیاک یا دیگر اختلال های سو جذب
– کمبود آهن و مس
– استرس
– لک و پیس
– مصرف برخی انواع داروها از جمله کلروکین (درمان مالاریا) یا مفنزین (شل کننده عضلات)

hakiman 19-8-98 bikari-01

استرس ناشی از بیکاری

استرس ناشی از بیکاری:

نتایج یک مطالعه ی جدید نشان داد که استرس مزمن ناشی از بیکاری و اشتغال موقت باعث بروز التهاب شدید در افراد می شود.
به نقل از ایرنا محققان دانشگاه گلاسترشایر و دانشگاه لیمریک در پژوهش جدید شاخص های سلامت در انواع مختلف اشتغال را مورد مطالعه قرار دادند. این پژوهشگران با استفاده از داده های چهار هزار نفر از سراسر انگلستان دریافتند که بیکاری موقت هر دو با سطوح بالای التهاب مرتبط هستند. نشانگری که از خطر بروز بیماری های قلبی در آینده حکایت دارد.
به گزارش پایگاه اینترنتی PsyPost هر دو پروتئین واکنشی سی و فیبرینوژن که از نشانگرهای التهاب هستند. در زمان استرس مزمن افزایش می یابند و پیوند قابل توجهی با سلامت قلب در آینده دارند.
نتایج مطالعات این تیم تحقیقاتی نشان داد که سطح پروتئین فیبرینوژن در افراد بیکار در مقایسه با شاغلین به طور قابل ملاحظه ای بالا است. سطح این پروتئین نشانگر التهاب در هر دو گروه بیکاران و افراد شاغل به یک اندازه بالا بوده و وضعیت استرس زایی است که این افراد تجربه می کنند.
پژوهش های بسیاری در مورد تاثیر مخرب بیکاری بر روی سلامت افراد انجام شده است. بیکاری نه تنها به عنوان منبعی برای استرس بر روی سلامت افراد انجام شده است. به عنوان منبعی برای استرس مزمن شناخته می شود بلکه افزایش فاکتورهای خطر افت سلامت ناشی از محرومیت مالی و روانی-اجتماعی نیز پیوند دارد.
نتایج پژوهش در مجله Brain Behavior & Immunity منتشر شده است.

hakiman 11-8-98 gereftegi gardan-01

گرفتگی گردن

کار زیاد، استرس و گاهی اوقات تنبلی باعث گرفتگی عضلات می شود. از مهمترین علل گرفتگی گردن کشش عضلانی و یا پیچ خوردن بافت نرم است. به ویژه عضله بالا بر شانه مستعد آسیب است. عضلات پشت و جانبی گردن (عضلات بالا برنده) که توسط عصب سوم و چهارم نخاع گردنی کنترل می شود.

علل رایج گرفتگی گردن:
خوابیدن در وضعیت نادرست.
افتادن یا ضربه ی ناگهانی که سر را به یک طرف هل می دهد، مانند آسیب های ورزشی.
اضطراب و استرس بیش از اندازه.
چرخش مکرر سر به سمت طرفین در هنگام انجام یک فعالیت نظیر شنای کرال سینه.
نگاه طولانی مدت به مانیتور یا تلفن همراه.
نگه داشتن گردن در یک موقعیت غیر طبیعی برای یک دوره طولانی مانند نگه داشتن تلفن بین گردن و شانه.
علائم گرفتگی گردن:
کاهش میزان حرکت گردن بر سطح فعالیت افراد تاثیر می گذارد. استفاده از گردن بند طبی توصیه نمی شود و بهتر است فرد بعد از یک تا دو روز سعی در انجام فعالیت طبیعی گردن کند. در صورتی که گرفتگی گردن بعد از یک هفته بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که گردن درد با تب، سردرد، حالت تهوع یا خواب آلودگی ناخواسته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه شود. در اکثر موارد گرفتگی گردن به علت فشار یا پیچ خوردگی یک عضله می باشد که پس از چند روز بهبود می یابد.

چگونگی کاهش خطر ابتلا به گرفتگی گردن:
کمپرس گرم و سرد و دوش آب گرم برای کاهش درد، سوزش گردن و جلوگیری از انقباض گردن انجام شود. می توانید به یک فیزیوتراپ مراجعه کنید و تحت درمان کایروپراکتیک قرار بگیرید. استفاده از بالش ارتوپدی به کاهش درد گردن کمک می کند.
از این رو قرص جوشان منیزیم ب-6 در رفع گرفتگی های عضلانی در ورزشکاران و مادران باردار توصیه می شود.

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید

آپوویتال (Apovital) یکی از بهترین برندهای مکمل غذایی آلمانی است که محصولاتش را با کیفیت بالا به مصرف کنندگانش در سراسر دنیا عرضه می کند.

کانال تلگرام

۹۸-۲۱-۷۵۹۴۸+

Hosted And Designed By PPAHost.org