ویتامین B6:

ویتامین B6 که با نام پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود، در تبدیل مواد غذایی به انرژی در بدن کمک می‌کند؛ همچنین این ویتامین با پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن، به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.  زنان باردار و زنان شیرده، برای اینکه مغز کودکشان به صورت عادی رشد خود را انجام دهد، به این ویتامین نیاز دارند.

ویتامین B6  سبب ارتقای سلامت ذهن و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می شود:

ویتامین B6 نقش مهمی را در بهبود عملکرد مغز بازی می کند. این ویتامین از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری به عمل می آورد.

البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که نتایج ضد و نقیضی در رابطه با این موضوع وجود دارد. از طرفی دیگر، ویتامین ب 6 وجود هوموسیستئین خون را کاهش می دهد و همین امر مانعی بزرگ در برابر بروز بیماری آلزایمر به شمار می رود.

در یک مطالعه بر روی 156 فرد بزرگسال با سطوح بالای هوموسیستئین در خون و اختلال متوسط در فعالیت های شناختی مشخص گردید:« استفاده از ویتامین B6، B9،  B12 میزان هوموسییتین را کاهش می دهد و خطر آسیب به نواحی دیگر مغز را از بین می برد»

با این وجود این امر هنوز مشخص نیست که آیا کاهش میزان هوموسیستئین باعث بهبود عملکرد مغز می شود و یا اختلال فعالیتهای شناختی را کند می کند.

مطالعه ای بر روی 400 نفر با که به طور کم و متوسط به بیماری آلزایمر مبتلا بودند نشان داد که: مصرف بالای  ویتامین ب 6 سطوح هوموسیستئین را کاهش می دهد؛اما در مقایسه با گروه کنترل زوال مغز را آهسته نمی کند.

علاوه بر آن، بررسی 19 مطالعه صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد: که استفاده از مکمل ویتامین B6 عملکرد مغز را بهبود نمی بخشد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش نمی دهد.

با توجه بدان چه تاکنون گفته شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد وجود این ویتامین برای حفظ سلامت مغز موثر است. در صورتی که از فقدان ویتامین B6 رنج می برید این مکمل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین B6 که با نام پیرودوکسین نیز شناخته می شود، یک ویتامین قابل حل در آب است که بدن برای انجام فعالیت های مختلف بدان نیاز دارد. وجود این ویتامین برای کارکرد:

پروتین های بدن،

متابولیسم چربی ها،

ساخت سلولهای قرمز خون،

و نورنهای انتقال دهنده به مغز

بسیار ضروری و حیاتی است. بدن به تنهایی قادر به ساخت ویتامین B6 نیست! در نتیجه باید این ویتامین را از رژیم غذایی و مواد مصرفی تامین کند.

متاسفانه افراد زیادی هستند در خطر فقدان این ویتامین قرار دارند. استفاده از ویتامین B6 برای انجام کارکردهای اصلی بدن حیاتی است و از بروز بیماری های مزمن جلوگیری به عمل می آورد. این ویتامین  خلقیات را بهبود می بخشد و افسردگی را از بین می برد.

کمبود ویتامین B6 در افراد سالم به ندرت رخ می دهد:

مطالعه ای بر روی زنی 72 ساله که از بیماری کم خونی رنج می برد نشان داد تامین ویتامین B6 در بدن او، اثرات کم خونی را از بین برد.

مطالعه دیگری نشان داد مصرف روزانه  75 میلی گرم از این ویتامین در دروان بارداری علایم ابتلا به بیماری کم خونی را در 56 درصد از زنانی که با مصرف مکمل آهن درمان نشدند، کاهش داد!

با این وجود محققان اذعان می دارند برای درک و شناخت هر چه بیشتر این ویتامین نیاز به مطالعات گسترده تری در این زمینه است.

علائم کمبود ویتامین B6:

در صورتی که فقر ویتامین B6 در بدن وجود داشته باشد، می‌تواند منجر به کم خونی و اختلالات پوستی، مانند راش‌های همراه با خارش یا ایجاد زخم اطراف دهان شود.

فقدان ویتامین B6 می‌تواند منجر به ظهور علائم زیر در بدن شما گردد:

افسردگی

گیجی

حالت تهوع

کم خونی

افزایش استعداد ابتلا به عفونت

راش‌های پوستی یا درماتیت (التهاب پوست)

 

منبع:

healthline