vitamin-A-&-taghviat-sistem-eimeni-21-12-98

ویتامین آ و تقویت سیستم ایمنی

ویتامین آ و تقویت سیستم ایمنی:

ویتامین آ احتمالا برای همه ما با سبزیجاتی مانند هویج و نقش آن در تقویت بینایی تداعی می‌شود. اما این تنها یکی از منابع غنی و یکی از نقش‌های مهم این ویتامین به شمار می رود. ویتامین آ یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که مصرف مقادیر کافی آن برای حفاظت از سیستم ایمنی بسیار ضروری است.

در کمبود ویتامین آ بافت طبیعی غشاهای مخاطی از بین رفته و مجاری تنفسی، پوست، لوله گوارش، مجاری ادراری و مخاط چشم آسیب می‌بیند. به عبارتی غشاهای مخاطی یکپارچگی خود را ازدست داده و فرد مستعد عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی می‌شود. در نهایت کمبود ویتامین آ با اختلال عملکرد سیستم ایمنی باعث افزایش خطر عفونت خصوصا در سیستم تنفسی می‌شود.

این ویتامین در محصولات حیوانی مانند لبنیات، ماهی و گوشت به فراوانی وجود دارد. انواع سبزیجات برگ سبز و میوه‌های سبز تیره یا زرد-نارنجی هم منابع خوبی از پیش سازهای ویتامین آ هستند. سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، کدو حلوایی، گرمک، انبه و بروکلی منابع غنی از  پیش سازهای ویتامین آ هستند و هرچه رنگ این محصولات تیره تر باشد به این معناست که ویتامین آ بیشتری دارند. پیش سازهای ویتامین آ “کاروتنوئید” نام دارند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شوند. کارتنوئیدها از آن جهت که نقش های آنتی اکسیدانی دارند بسیار مهم اند. حرارت دیدن و پختن این مواد غذایی باعث آزادسازی کاروتنوئیدها شده و به این ترتیب بیشتر در دسترس بدن قرار می‌گیرند. ویتامین آ در بسیاری از مولتی ویتامین ها و همچنین به صورت تک دوز وجود دارد تا نیاز افراد را به این ویتامین تامین کند.

منابع:

 

National institutes of health

Krause’s Food & the Nutrition Care Process. 2014

 

omega3-&-kahesh-feshre-khoon-19-12-98

مصرف امگا-۳ و کاهش فشار خون

در تصور ما مصرف چربی ها با ابتلا بیماری های مختلفی گره خورده است و شاید بسیاری از ما تصمیم گرفته ایم که برای حفظ سلامتی چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنیم. بدن ما می‌تواند بعضی از انواع چربی ها را تولید کند، اما باید بدانیم که دسته ای از اسیدهای چرب هستند که توسط بدن تولید نمی‌شوند و حتما باید از منابع دیگری دریافت شوند. این دسته از اسیدهای چرب، از آنجایی که برای سلامتی ما بسیار حیاتی هستند اسیدهای چرب ضروری نام گرفته اند. اسیدهای چرب امگا ۳ در این گروه قرار دارند. امگا ۳ تری گلیسرید و فشار خون را کاهش می‌دهد و کمبود آن منجر به ناراحتی های روحی از جمله افسردگی می‌‌شود، چرا که با رشد سلولهای مغزی و محافظت از سلول‌های عصبی، در تکامل مغز نقش مهمی دارد. به همبن دلیل همه افراد از جمله زنان باردار و شیرده باید مقادیر کافی از امگا ۳ را دریافت کنند. امگا ۳ در بسیاری از بیماری های التهابی از جمله آرتریت روماتوئید باعث کاهش التهاب می‌شود. پس برای حفظ سلامت باید منابع غذایی یا مکمل های حاوی امگا ۳ را دریافت کنیم. غنی ترین منابع غذایی امگا ۳ غذاهای دریایی مانند ماهی های ساردین، سالمون، تن، شاه ماهی و خاویار است. تخم کتان، دانه چیا، گردو، لوبیای سویا و گیاه خرفه هم منابع گیاهی امگا ۳ می‌باشند.

post

کمبود ویتامین ها و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به عفونت می شود. از جمله کمبود ویتامین های A، D، E، B6، B12، C و همچنین کمبود روی، مس، آهن و سلنیوم. اما نکته خیلی مهم این است که در حال حاضر زمان خوبی برای انجام آزمایش های خونی غیرضروری و چکاپ نیست چرا که مراجعه به بیمارستان ها جز در موارد اضطرار باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا می شود. پس طبق یک قاعده کلی:

به خاطر آلودگی هوا و اشعه مارابنفش خورشید همه ما مستعد کمبود ویتامین D هستیم. مصرف روزانه یک عدد کپسول ۱۰۰۰ واحدی یا ماهیانه یک عدد کپسول ۵۰’۰۰۰ واحدی ویتامین D برای پیشگیری از بروز کمبود در بزرگسالان توصیه می شود. کودکان باید به صورت روزانه و طبق تجویز پزشک قطره های خوراکی حاوی ویتامین A و D را دریافت کنند. اگر طبق آزمایشات قبلی کمبود آهن یا هرگونه کم خونی داشته اید و پزشک برای شما مکمل تجویز کرده است به صورت منظم مکمل ها را مصرف کنید. چنانچه رژیم گیاه خواری دارید مصرف مکمل ویتامین B12 را فراموش نکنید.

 

 

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید

آپوویتال (Apovital) یکی از بهترین برندهای مکمل غذایی آلمانی است که محصولاتش را با کیفیت بالا به مصرف کنندگانش در سراسر دنیا عرضه می کند.

کانال تلگرام

۹۸-۲۱-۷۵۹۴۸+

.