نقش ویتامین D بر روی سطوح استرس-اکسیداتیو و فاکتورهای التهابی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس

 

مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک روند التهابی و خود ایمن است که با تخریب غلاف میلین در سیستم عصبی مرکزی مشخص می‌شود. از دلایل احتمالی این بیماری می‌توان به کمبود ویتامین D و افزایش سطوح استرس-اکسیداتیو و التهاب اشاره کرد. لذا این مقاله مروری به بررسی نقش ویتامین D بر روی سطوح استرس-اکسیداتیو و فاکتورهای التهابی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروز می‌پردازد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند در بیماران دارایMS   سطوح سرمی فاکتورهای پیش التهابی افزایش و ضدالتهابی کاهش می‌یابد. بنابراین ویتامین D که به شکل فعال آن تجویز می‌شود می‌تواند در تنظیم عملکرد ایمنی سلولی موثر باشد و استرس‌اکسیداتیو و تولید سیوکین‌های التهابی را کاهش و ضدالتهابی را افزایش دهد. همچنین این ویتامین می‌تواند روی متابولیسم انرژی اثر گذارد تا آنجاییکه کمبود این ویتامین متابولیسم پایه را افزایش داده و انرژی کافی در اختیار نورون‌های وابسته به انرژی قرار نمی‌گیرد. یافته‌های این مطالعه نشان داد ویتامین D می‌تواند یک نقش دو طرفه در ایجاد تعادل بین سیتوکین‌های التهابی و ضدالتهابی داشته باشد و با دارا بودن نقش آنتی‌اکسیدانی و کاهش استرس اکسیداتیو در بهبود بقاء بیماری MS موثر باشد. یافته‌های این مطالعه نشان داد ویتامین D می‌تواند یک نقش دو طرفه در ایجاد تعادل بین سیتوکین‌های التهابی وضدالتهابی داشته باشد و با دارا بودن نقش آنتی اکسیدانی و کاهش استرس-اکسیداتیو دربقاء بیماری MS موثر باشد.

اخیراً تحقیقات زیادی پیرامون ارتباط بین مولتیپل اسکلروزیس و ویتامین D انجام شده است. محققان سطح پایین ویتامین D را به افزایش خطر ابتلا به MS مرتبط می‌دانند و احتمالاً افزایش شدت این بیماری با کمبود ویتامین D وجود دارد.

بهترین راه برای به دست آوردن ویتامین D نور خورشید است، به همین دلیل آن را ویتامین آفتاب نامیده می‌نامند اما همیشه نمی‌توان از خورشید به‌اندازه کافی دریافت کرد. کمبود ویتامین D  احتمال ابتلا به MS و همچنین احتمال عود را در کودکان بیشتر می‌کند. خستگی، تغییر در بینایی، ضعف، گزگز اندام‌ها ( Numbness & Tingling )، درد، عدم تعادل، سفتی، مشکلات اجابت مزاج و ادرار، تغییرات هیجانی و خلقی شامل افسردگی و اضطراب، مشکلات تکلم، مشکلات حافظه و تمرکز از جمله علائم MS است.

 

منبع: نشریه Neurology

 

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید

آپوویتال (Apovital) یکی از بهترین برندهای مکمل غذایی آلمانی است که محصولاتش را با کیفیت بالا به مصرف کنندگانش در سراسر دنیا عرضه می کند.

کانال تلگرام

۹۸-۲۱-۷۵۹۴۸+

Hosted And Designed By PPAHost.org