کمبود چه ویتامین هایی منجر به کم خونی مگالوبلاستیک می شود؟

 

ویتامین‌های گروه ب دسته‌ای از ویتامین‌های محلول در آب هستند که سیستم عصبی را تقویت کرده و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها را ارتقا می‌دهند. ویتامین‌های گروه B در متابولیسم قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها و تولید انرژی نقش اساسی دارند. کمبود این گروه از ویتامین‌ها با بی‌اشتهایی، کاهش وزن، ضعف و بی‌حالی همراه است. از آنجاییکه فولیک اسید (ویتامین B9) و ویتامین B12 برای تشکیل گلبول‌های قرمز ضروری هستند، کمبود این دو ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی مگالوبلاستیک می‌شود.

ویتامین B9  یا فولیک‌اسید که با نام فولاسین و فولات نیز معروف می‌باشد، اولین بار در سال ۱۹۳۸ به عنوان ماده غذایی ضروری برای جوجه‌ها شناخته شد. سپس ثابت شد که این ماده برای سایر حیوانات و انسان نیز ضروری می‌باشد. این ماده در سال ۱۹۴۵ توسط تی.دی اسپایز مورد مصرف درمانی قرار گرفت. وی اولین بار اثبات نمود که فولیک‌اسید در درمان کم‌خونی وابسته با بارداری و اختلال در جذب گوارشی تأثیر دارد. مطالعات بعدی این مشاهدات و بررسی‌ها را تأئید نمودند.

فولیک‌اسید ماده ای کریستالی، زردرنگ، محلول در آب و پایدار در محیط اسیدی است و از سراسر روده جذب می‌شود. حدود نیمی از فولیک‌اسید ذخیره شده در بدن در کبد ذخیره می‌شود که حدود ۱۵-۵ میلی‌گرم بر کیلوگرم از وزن کبد را شامل می‌شود.

 

بدن ما به چه میزان فولیک‌اسید، روزانه نیازمند است:

 

میزان توصیه شده روزانه فولیک‌اسید: (RDA)

اطفال:

۰-۶ ماهه: روزانه ۶۵ میکروگرم

۷-۱۲ ماهه: روزانه ۸۰ میکروگرم

کودکان:

۱-۱۳ سال: روزانه ۱۵۰ میکرو گرم

۸-۴ سال: روزانه ۲۰۰ میکروگرم

۱۳-۹ سال: روزانه ۳۰۰ میکروگرم

نوجوانان و بالغین:

آقایان سن ۱۴ سال به بالا: روزانه ۴۰۰ میکروگرم

خانمها سن ۵۰-۱۴ سال: روزانه ۴۰۰ میکروگرم

خانمها سن ۵۰ سال به بالا: روزانه ۴۰۰ میکروگرم

نقش فولیک‌اسید در سلامتی:

درتشکیل گلبول‌های قرمز خون

فولیک‌اسید بصورت ترکیب با ویتامین  B12 جهت تشکیل، بلوغ و تکثیر گلبول‌های قرمز مورد نیاز است.

دررشد و تکامل:

فولیک‌اسید جهت رشد و تقسیم سلول‌های بدن، خصوصاً سلول‌های عصبی و جهت تولید تعدادی از واسطه‌های عصبی (نورو ترانسمیتر) ضروری است. همچنین درتولید اسیدهای نوکلئیک شامل DNA و RNA که مسئوول انتقال صفات وراثتی می‌باشند مورد نیاز است.

 

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید

آپوویتال (Apovital) یکی از بهترین برندهای مکمل غذایی آلمانی است که محصولاتش را با کیفیت بالا به مصرف کنندگانش در سراسر دنیا عرضه می کند.

کانال تلگرام

۹۸-۲۱-۷۵۹۴۸+

Hosted And Designed By PPAHost.org