کمبود ویتامین B12 چه پیامدهایی برای سلامتی دارد؟

 

 

ویتامین B12 یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که در بدن وظایف مهمی از جمله ساخت DNA، تنظیم متابولیسم و حفظ و نگهداری سلول‌های عصبی و خونی بر عهده دارد.

کمبود انرژی: به‌علت نقش ویتامین B12 در متابولیسم انرژی، کمبود این ویتامین باعث ضعف، خستگی، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، یبوست و افت عملکرد ورزشی می‌شود.

کم‌خونی مگالوبالاستیک: کمبود B12 تقسیم سلولی و ساخت DNA را به‌ویژه در سلول‌های با سرعت تکثیر بالا در مغز استخوان تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌همین دلیل در این بیماران تولید گلبول‌های قرمز مختل شده و فرد دچار کم‌خونی مگالوبلاستیک می‌شود. در کم‌خونی مگالوبلاستیک تعداد گلبول‌های قرمز کمتر اما اندازه‌شان بزرگتر از حد نرمال است.

بیماری‌های قلبی: ویتامینB12  همراه با فولیک اسید و ویتامین B6 در متابولیسم هموسیستئین نقش دارد، هموسیستئین ترکیبی است که باعث افزایش خطر حمله‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود. کمبود B12، افزایش سطح هموسیستئین خون و درنتیجه بروز بیماری‌های قلبی عروقی را به‌همراه دارد.

اختلالات عصبی: کمبود این ویتامین ممکن است به سیستم عصبی نیز آسیب برساند، حتی در افرادی که کم‌خونی ندارند. در موراد شدید کمبود B12، مشکلات عصبی همچون بی‌حسی و مور مور شدن دست‌ها و پاها، عدم تعادل، افسردگی، گیجی، زوال عقل، آلزایمر و احساس درد در دهان و زبان اتفاق میفتد. متاسفانه بعضی از عوارض عصبی ناشی از کمبود B12 برگشت‌ناپذیر اند، به‌همین دلیل تشخیص و درمان هرچه سریعتر آن ضروری است.

کمبود ویتامین B12 در نوزادان، نارسایی رشد، مشکلات حرکتی و کم‌خونی مگالوبلاستیک را به‌دنبال دارد.

 

داروهای زیر می‌توانند جذب B12 را در بدن کاهش دهند و بهتر است با فاصله زمانی از این مکمل مصرف شوند:

  • کلرامفنیکل
  • داروهای مهارکننده پمپ پروتون از جمله امپرازول و لانزوپرازول و همچنین داروهای رانیتیدین، فاموتیدین و سیمتیدین که برای کاهش اسید معده و درمان زخم‌های معده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • متفورمین

ویتامین B12 یوروویتال حاوی ۵۰۰ µg ویتامین B12

 

  • کمک به ساخت گلبول‌های قرمز و پیشگیری از کم‌خونی مگالوبلاستیک
  • کمک به تنظیم متابولیسم طبیعی بدن، حفظ انرژی و جلوگیری از ضعف و خستگی ناشی از کمبود B12
  • جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و اختلالات عصبی (زوال عقل، آلزایمر و افسردگی) ناشی از کمبود B12
  • تامین ویتامین B12 مورد نیاز در سالمندان، گیاهخواران و افراد مبتلا به هیپوکلریدریا/ آکلریدریا
برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید

آپوویتال (Apovital) یکی از بهترین برندهای مکمل غذایی آلمانی است که محصولاتش را با کیفیت بالا به مصرف کنندگانش در سراسر دنیا عرضه می کند.

کانال تلگرام

۹۸-۲۱-۷۵۹۴۸+

Hosted And Designed By PPAHost.org